Mijn Foto’s-app op de iPhone raakt rommelig met duplicaten, schermafbeeldingen en oude video’s, en de iCloud-opslag is bijna vol. Ik probeer een eenvoudige routine voor het opschonen van foto’s op de iPhone te vinden waarbij ik niet het risico loop belangrijke foto’s te verwijderen. Welke apps, instellingen of gewoonten werken het best om foto’s georganiseerd te houden?
Handmatig foto’s opschonen wordt al snel een rotklus zodra de bibliotheek groot is. Ik had ongeveer 45.000 foto’s en dacht dat ik het in één nacht wel kon klaren. Na ongeveer acht uur was ik nog steeds aan het scrollen en boekte ik nauwelijks vooruitgang, omdat elke groep bijna identieke opnames weer een extra kleine beslissing werd.
Wat hielp, was het te behandelen als een paar aparte opschoonklussen in plaats van te proberen elke foto op volgorde te beoordelen.
Gebruik de Foto's-app voor de voor de hand liggende dingen
Voor basisopschoning is de ingebouwde Foto's-app nog steeds prima. De selectiegebaren zijn een stuk sneller dan foto's één voor één aantikken, vooral als je een album doorwerkt. Als het album Alles selecteren heeft, gebruik dat dan voor eenvoudige categorieën zoals schermafbeeldingen of alles waarvan je al weet dat je het niet wilt.
Album voor album gaan voelde ook veel minder pijnlijk dan door de volledige bibliotheek scrollen op datum. De volledige tijdlijn is waar opschonen in een moeras verandert.
Vergelijk duplicaten en lookalikes niet handmatig
Dit was voor mij de grootste tijdvreter. Foto’s kunnen helpen bij exacte duplicaten, maar exacte duplicaten zijn meestal niet het echte opslagprobleem. Vaker gaat het om dingen zoals vijf foto’s van hetzelfde bord eten, een stapel concertfoto’s, per ongeluk gemaakte reeksen, Live Photos, screenshots en gigantische video’s waarvan je was vergeten dat ze bestonden.
Uiteindelijk gebruikte ik Clever Cleaner voor dat onderdeel, omdat het vergelijkbare foto’s samen groepeerde in plaats van dat ik er handmatig naar moest zoeken. Het splitste ook screenshots uit, liet de grootste video’s zien en kon Live Photos omzetten in normale stilstaande foto’s wanneer dat logisch was.
Het beoordelen van gegroepeerde sets ging veel sneller dan bijna-duplicaten één voor één vergelijken. Dat verkortte de opschoontijd waarschijnlijk met meer dan de helft.
Als iCloud-opslag het probleem is
Onthoud gewoon dat iCloud-foto's één bibliotheek synchroniseert. Als je iets van je iPhone verwijdert, wordt het ook verwijderd uit iCloud en van andere Apple-apparaten die met dezelfde fotobibliotheek zijn verbonden. Dat is meestal juist de bedoeling als je aan het opruimen bent, maar het is goed om daar rekening mee te houden voordat je een enorme hoeveelheid verwijdert.
Controleer ook Recent verwijderd nadat je klaar bent. De opslag neemt mogelijk niet meteen af, omdat die bestanden daar nog kunnen blijven staan totdat je het album leegt of de bewaartermijn afloopt.
De belangrijkste les voor mij was om te sorteren op impact op de opslag, niet op aantal foto's. Het verwijderen van honderden screenshots maakte nauwelijks verschil, maar het verwijderen van een paar oude 4K-video's leverde enorm veel ruimte op.
Nu pak ik deze meestal eerst aan:
- oude video's
- schermopnames
Dat hielp veel meer dan willekeurige foto's te verwijderen die verspreid stonden door de bibliotheek.
Ik ben ook gestopt met wachten tot de opslag helemaal vol is. Elke week of twee besteed ik misschien tien minuten aan het verwijderen van recente screenshots, wazige foto's en duidelijke duplicaten. Kleine gewoonte, maar het voorkomt dat ik weer een heel weekend kwijt ben aan een opruimsessie.
Dus ja, er zijn snellere opties dan handmatig door de hele bibliotheek scrollen. Ik zou Foto's gebruiken voor het eenvoudige opruimen op albumniveau en daarna Clever Cleaner gebruiken voor duplicaten, vergelijkbare foto's, screenshots, Live Photos en grote video's. Leeg daarna Recent verwijderd. Die werkwijze was een stuk minder irritant dan alles met de hand doen.
Begin niet met het legen van Recent verwijderd en laat ook geen schoonmaakapp meteen een enorme batch verwijderen voordat je een back-up hebt die je vertrouwt. Dat is het riskante deel dat mensen overslaan. iCloud-foto’s is niet echt een back-up in de zin van “oeps, herstel mijn oude bibliotheek van vorige maand” als verwijderingen overal worden gesynchroniseerd. Voor een grote opschoning zou ik de belangrijke albums exporteren of op zijn minst controleren of je een recente computerback-up, een kopie in Google Photos/Amazon Photos of een kopie op een externe schijf hebt.
Mijn routine zou saaier dan snel zijn: eerst grote video’s en schermopnames verwijderen, dan screenshots, daarna duplicaten/vergelijkbare foto’s. Video’s leveren meestal de grootste opslagwinst op. Voor foto’s zou ik het ingebouwde album Duplicaten gebruiken voor exacte overeenkomsten, maar ik zou ze nog steeds nalopen. Als je iets als Clever Cleaner gebruikt voor vergelijkbare foto’s, zou ik de suggesties zien als een sorteersnelkoppeling, niet als een automatische verwijderknop. Vergelijkbaar betekent niet altijd wegwerpbaar, vooral niet bij kinderen, huisdieren, documenten, bonnetjes of reisfoto’s waar kleine verschillen belangrijk zijn.
Klein ding dat helpt: maak tijdens het bekijken een album “Bewaren”. Als je twijfelt over een foto, beslis dan niet meteen. Zet de duidelijke blijvers ergens apart, verwijder de overduidelijke rommel en laat de twijfelgevallen voor later. Het doel is opslagruimte vrijmaken zonder van de opschoning een forensisch onderzoek te maken. Controleer daarna Recent verwijderd pas als je zeker bent, want dat is het punt waarop fouten moeilijker ongedaan te maken zijn.
Ga er niet vanuit dat de Foto’s-app degene is die je iCloud vol eet alleen omdat je filmrol er rommelig uitziet. Controleer eerst de uitsplitsing van je iCloud-opslag. Soms zijn apparaatback-ups, bijlagen in Berichten, iCloud Drive of oude appgegevens de echte ruimtevreters, en dan kun je 2.000 screenshots verwijderen en toch het gevoel hebben dat er niets veranderd is.
Als Foto’s echt de grootste boosdoener is, zou ik schoonmaken van mijn telefoon los zien van iCloud verkleinen. Ze hangen samen, maar zijn niet hetzelfde. Als iCloud-foto’s aan staat, wordt een foto uit je bibliotheek ook uit iCloud verwijderd. Als Optimaliseer iPhone-opslag aan staat, bewaart je telefoon mogelijk toch alleen kleinere lokale versies, waardoor de ruimte die je op de iPhone ziet en de ruimte die in iCloud wordt gebruikt vreemd uit de pas kunnen lopen.
Mijn saaie routine zou zijn:
- Ga naar Instellingen en controleer wat er daadwerkelijk iCloud-opslag gebruikt.
- Filter in Foto’s eerst op video’s.
- Verwijder duidelijke rommelvideo’s, mislukte clips, schermopnamen en opgeslagen TikToks/Reels/etc.
- Doe daarna screenshots.
- Daarna duplicaten.
- Daarna vergelijkbare foto’s, maar alleen wanneer je geduld hebt.
Ik zou niet beginnen met vergelijkbare foto’s als je je nu al ergert. Daar nemen mensen slechte beslissingen omdat vijf foto’s er op miniatuurformaat hetzelfde uitzien, en later besef je dan dat er op één een betere gezichtsuitdrukking stond of een leesbaar document. Voor die categorie kan een opschoon-app helpen om dingen te groeperen, maar ik zou nog steeds rustig aan doen voordat je op verwijderen drukt. Clever Cleaner of vergelijkbare tools zijn handig om de rommel sneller zichtbaar te maken, niet om te bepalen wat je herinneringen waard zijn.
Een truc die beter werkt dan proberen de hele bibliotheek af te maken is opschonen op bron. Zoek in Foto’s naar dingen als schermopname, screenshot, bonnetje, whiteboard, menu, parkeren of specifieke appnamen als je veel opslaat vanuit sociale apps. Zo haal je wegwerpspul veel sneller naar boven dan wanneer je door jaren aan normale foto’s scrolt die met rommel zijn vermengd.
Voor oude video’s die je misschien ooit nog wilt maar niet in iCloud nodig hebt, exporteer ze ergens anders naartoe voordat je ze verwijdert. Computer, externe SSD, Google Photos, Amazon Photos, wat je ook echt vertrouwt en waarvan je weet hoe je het terugzet. Het belangrijkste is dat het buiten dezelfde iCloud-fotobibliotheek staat. Iets verplaatsen naar een album binnen Foto’s archiveert het niet apart. Het is nog steeds dezelfde bibliotheek en telt nog steeds mee.
Ik zou ook voorzichtig zijn met Live Photos. Ze kunnen meer ruimte innemen dan een gewone stilstaande foto, maar alles omzetten alleen om opslag te besparen is het soort opschoning dat nu slim kan voelen en later irritant. Ik zou dat alleen doen voor wegwerp-Live Photos, niet voor favoriete foto’s van mensen/huisdieren/kinderen/reizen.
De minst pijnlijke routine op de lange termijn is waarschijnlijk vijf minuten na elke dag met veel foto’s. Verwijder de wazige foto’s, bewaar de beste twee of drie, haal de screenshots weg die je maar één keer nodig had. Als je wacht tot iCloud tegen je schreeuwt, wordt elke opschoonbeurt een stressvolle opslagnoodsituatie, en dan verwijder je óf te veel óf geef je het op en betaal je voor meer opslag.
Ruim de bibliotheek niet op terwijl elke app er nog steeds rommel in blijft dumpen. Schakel eerst automatisch opslaan uit in apps zoals WhatsApp, Berichten, Instagram, enz., en doe daarna de video-/screenshotopruiming die mensen noemden. Anders ben je een uur bezig met het verwijderen van rommel en heb je over twee weken opnieuw dezelfde puinhoop.