Ik heb foto’s van mijn iPhone naar mijn Mac geïmporteerd en nu wil ik ze van mijn telefoon verwijderen om ruimte vrij te maken. Ik ben bang dat de geïmporteerde foto’s ook van mijn Mac worden verwijderd, vooral als iCloud-foto’s of synchronisatie betrokken is. Kan iemand uitleggen of het verwijderen van iPhone-foto’s na het importeren invloed heeft op de kopieën op een Mac en wat de veiligste manier is om alles goed geback-upt te houden?
Ik heb belachelijk veel tijd verspild aan precies ditzelfde probleem, dus hier is de simpele versie. Foto’s van je iPhone verwijderen betekent niet altijd dat ze veilig op je Mac blijven staan. Het hangt ervan af of iCloud-foto’s aanstaat. Als synchronisatie actief is, kan één verwijdering overal doorwerken.
Controleer op je iPhone via Instellingen > Foto’s. Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, zijn de fotobibliotheken van je iPhone en Mac aan elkaar gekoppeld. Dezelfde verzameling, dezelfde wijzigingen. Ik verwijderde ooit een reeks op mijn telefoon, keek een minuut later op de Mac, en ja hoor, daar waren ze ook weg. Apple behandelt beide apparaten als één bibliotheek, niet als twee aparte opslagplaatsen.
Als je doel simpel is, ruimte vrijmaken op de telefoon en de bestanden op de Mac bewaren, stop dan eerst de synchronisatie. Open op de iPhone Instellingen > Foto’s en schakel iCloud-foto’s uit. Je krijgt dan opties zoals 'Verwijder van iPhone' of 'Download foto’s en video’s'. Als je alles al met een kabel naar je Mac hebt gekopieerd, is verwijderen van de telefoon de veiligere keuze. Je kopie op de Mac blijft staan waar die is, omdat de telefoon geen wijzigingen meer naar iCloud doorstuurt.
Veel mensen gaan op zoek naar een selectievakje 'Verwijder onderdelen na importeren' in de Foto’s-app op de Mac en vinden niets. Ik ook. Voor zover ik zag, verschijnt dat meestal alleen wanneer iCloud-foto’s uitstaat. Als het ontbreekt, duwt Apple je meestal richting door iCloud beheerd gedrag.
Wat voor mij beter werkte, was Afbeeldingenoverdracht. Die staat al op de Mac, meestal in Programma’s. Verbind de iPhone via USB, open Afbeeldingenoverdracht en je ziet de onbewerkte foto- en videobestanden. Van daaruit kun je ze importeren naar een gewone map en daarna op de verwijderknop in de app drukken, de kleine rode cirkel, om ze van de telefoon te verwijderen. Geen gegis, geen vreemd gedrag van de Foto’s-app.
Eén ding bracht me de eerste keer in de war. De opslag werd niet meteen kleiner na het verwijderen. De reden was het album Onlangs verwijderd. De iPhone bewaart die bestanden ongeveer 30 tot 40 dagen. Totdat je Albums > Onlangs verwijderd leegmaakt en op Verwijder alles tikt, nemen ze nog steeds opslagruimte in.
En ja, als een iPhone bijna vol raakt, begint hij beroerd te werken. Die van mij werd heel traag. Apps crashten. De camera aarzelde op het slechtst mogelijke moment. Ik liep hiertegenaan nadat ik de bibliotheek had laten uitgroeien tot een rommeltje, ongeveer 15.000 foto’s, screenshots, duplicaten, korte video’s, alles bij elkaar. Met de hand opruimen voelde eindeloos.
Ik probeerde uiteindelijk Clever Cleaner nadat ik het een tijdje had uitgesteld. Ik vertrouw de meeste opruimapps niet, omdat veel ervan vol advertenties zitten of je na een scan een abonnement proberen aan te smeren. Deze voelde in gebruik anders. Toen ik hem gebruikte was hij gratis, zonder advertenties, zonder vergrendeld scherm na elke twee tikken.
Het onderdeel dat ik het meest gebruikte was de sectie Heavies. Die sorteert op bestandsgrootte, zodat de grote opslagvreters als eerste verschijnen. Ik vond oude 4K-video’s waarvan ik was vergeten dat ze bestonden. Er is ook een sectie Similars voor bijna dubbele foto’s, wat hielp bij die series waarin je acht foto’s van hetzelfde maakt en er maar één bewaart. Voor zover ik zag, blijft de verwerking op het apparaat, wat voor mij belangrijk was omdat ik niet wilde dat familiefoto’s ergens naartoe werden gestuurd.
Na één opruimronde maakte ik ongeveer 12 GB vrij. De telefoon voelde weer bruikbaar aan. Minder vertraging, minder gedoe, minder opslagwaarschuwingen.
Als je een rommelige situatie wilt voorkomen, zou ik het in deze volgorde doen. Importeer alles nog één laatste keer naar je Mac. Schakel iCloud-foto’s op de iPhone uit als je wilt dat verwijderen lokaal op de telefoon blijft. Maak Onlangs verwijderd leeg. Ruim daarna de troep en duplicaten op met iets als Clever Cleaner als handmatig sorteren je gek maakt. In de verkeerde volgorde werken is waar mensen de mist in gaan.
Als je foto’s als afzonderlijke bestanden naar je Mac zijn geïmporteerd, worden de kopieën op de Mac niet verwijderd wanneer je ze van de iPhone verwijdert. Dat deel is eenvoudig.
De valkuil is waar die kopieën op de Mac staan.
Als ze in de Foto’s-app op de Mac staan en beide apparaten iCloud-foto’s gebruiken, dan worden verwijderingen gesynchroniseerd. Verwijder op de iPhone, en ze verdwijnen ook op de Mac. Als je ze hebt geïmporteerd naar een gewone map zoals Afbeeldingen, Bureaublad of een externe schijf, blijven die bestanden gewoon staan. Synchronisatie komt niet in willekeurige mappen.
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Ik zou iCloud-foto’s niet eerst uitschakelen tenzij je weet waar je volledige originelen staan. Sommige mensen hebben Optimaliseer iPhone-opslag ingeschakeld, en sommigen optimaliseren ook de opslag op de Mac. Dan zetten ze synchronisatie uit en raken ze snel in de war.
Veiliger controlelijst.
- Controleer op je Mac of de foto’s openen terwijl wifi is uitgeschakeld.
- Controleer of ze in Finder staan, of controleer of Foto’s op de Mac is ingesteld om originelen te downloaden.
- Doe een kleine test. Verwijder 2 foto’s op de iPhone. Wacht even. Kijk wat er op de Mac gebeurt.
- Als ze op de Mac verdwijnen, is synchronisatie gekoppeld.
- Als ze blijven staan, is je kopie op de Mac apart.
Ook maakt verwijderen van de iPhone niet alle ruimte vrij totdat Recent verwijderd is geleegd. Apple maakt opslag opschonen graag een proces van twee stappen, want één stap zou te aardig zijn.
Als je bibliotheek overvol is, is Clever Cleaner het bekijken waard voor dubbele foto’s en grote video’s nadat je eerst de kopie op de Mac hebt veiliggesteld.
Voor een duidelijke uitleg, bekijk hoe je iPhone-foto’s opschoont en snel opslagruimte vrijmaakt.
Als de foto’s als echte bestanden naar je Mac zijn geïmporteerd, zal het verwijderen ervan van de iPhone die kopieën op de Mac meestal niet verwijderen.
Waar het vaak misgaat, is dit:
- Mac Foto’s-app + iCloud-foto’s ingeschakeld = één gesynchroniseerde bibliotheek
- Finder-map / externe schijf / apart archief = onafhankelijke kopie
Dus ik verschil hierin een beetje van @mikeappsreviewer en @viajeroceleste wat betreft het idee van een “testverwijdering”. Het werkt zeker, maar ik zou eerst controleren wat voor soort import je daadwerkelijk hebt gedaan. Veel mensen zeggen “geïmporteerd naar Mac” terwijl ze eigenlijk bedoelen dat ze “dezelfde iCloud-bibliotheek op de Mac bekijken”. Groot verschil.
Snelle manier om het te controleren:
- Open Foto’s op Mac
- Selecteer een foto
- Archief > Toon info
- Als die wordt beheerd binnen de Foto’s-bibliotheek en iCloud-foto’s op beide apparaten is ingeschakeld, kunnen verwijderingen synchroniseren
- Als je ze hebt gesleept/geëxporteerd naar een normale map in Finder, zijn die bestanden veilig
Als je ze ook in Foto’s op Mac hebt geïmporteerd maar een permanente lokale back-up wilt, exporteer dan eerst de originelen naar een map of externe schijf voordat je op grote schaal van je telefoon verwijdert. Zo heb je een echt aparte kopie. Beetje saai advies, maar saai is beter dan “waar zijn 4.000 foto’s gebleven?”
En ja, opslagruimte komt niet volledig terug totdat Recent verwijderd is geleegd. Apple maakt er graag een eenvoudig iets van dat toch 2 stappen kost. echt een heel handig systeem daar.
Als het doel alleen is om ruimte vrij te maken nadat je de kopie op de Mac hebt veiliggesteld, is Clever Cleaner handig om dubbele foto’s, screenshots en gigantische video’s op te ruimen die zonder reden opslagruimte opslokken. Dat kan verrassend snel flink wat ruimte besparen.
Als je een visuele uitleg wilt, is deze video over het opschonen van iPhone-opslag en het organiseren van foto’s vrij makkelijk te volgen.