Mit USB-drev vises pludselig som RAW i stedet for NTFS, og jeg kan ikke åbne nogen af mine filer. Jeg har brug for hjælp til at finde den sikreste måde at konvertere et RAW USB-drev til NTFS uden at miste vigtige data, eller i det mindste gendanne filerne først før formatering.
Jeg ville vente med at konvertere den til NTFS med det samme. Når Windows viser en partition som RAW, læser jeg det normalt ret enkelt: systemet forstår ikke længere filsystemet på drevet. Jeg har set det ske efter en dårlig frakobling, en skriveopgave der blev afbrudt, skader på filsystemet, svage sektorer, malware eller et drev der er ved at gå i stykker.
En RAW-mærkning betyder ikke altid, at dine filer er væk. Meget ofte ligger dataene der stadig, og det værste man kan gøre er at begynde at rette ting, før man har fået sine filer ud.
Det første jeg ville tjekke
Åbn Diskhåndtering og kig på drevet der. Det første jeg går op i er, om størrelsen stadig ser korrekt ud. Hvis kapaciteten vises rigtigt, er der stadig en god chance for gendannelse, selv hvis Windows markerer det som RAW.
Hvis jeg så noget af dette, ville jeg stoppe med at røre drevet:
- det kobler fra af sig selv
- det viser forkert kapacitet
- det laver mærkelige kliklyde eller gentagne opstartslyde fra rotationen
Når det begynder at ske, går jeg normalt ud fra hardwareproblemer, indtil det modsatte er bevist.
Sådan ville jeg hente filerne ud
Jeg ville først bruge Disk Drill, fordi det er nemmere end nogle af de ældre gendannelsesværktøjer, og det samler flere scanningsmetoder i én gennemgang. For en RAW-partition sparer det tid og reducerer gætteriet.
Dette er den rækkefølge, jeg ville følge:
- Installer Disk Drill på en anden disk. Læg det ikke på RAW-drevet.
- Åbn det og vælg RAW-partitionen, eller hele den fysiske disk hvis det er nødvendigt.
- Tryk på Søg efter tabte data og lad det være i fred, indtil scanningen er færdig. RAW-volumener scanner ofte langsomt. Jeg ville ikke stoppe halvvejs, medmindre drevet begynder at opføre sig værre.
- Gennemgå resultaterne med filtypefiltre eller søgeværktøjet. Hvis mappevisning er tilgængelig, så tjek den. Jeg har haft bedre held der, fordi man får en fornemmelse af, om den gamle mappestruktur overlevede.
- Forhåndsvis først dine vigtige ting, billeder, dokumenter, videoer, hvad end der betyder noget. Hvis forhåndsvisningen åbner rent, er chancerne for gendannelse bedre.
- Vælg de filer, du vil have tilbage.
- Gem de gendannede data på et andet drev, aldrig tilbage på RAW-partitionen.
En ting jeg lærte på den hårde måde: hvis drevet begynder at blive meget langsomt eller går offline under scanningen, så stop. Lav først et fuldt image på byte-niveau. Det er mere sikkert at læse fra imaget end at belaste et svagt drev igen og igen. Jeg plejede ikke at tage det trin med, og det fortrød jeg.
Når dine filer er i sikkerhed
Først derefter ville jeg forsøge at reparere selve drevet. Løsningen afhænger af, hvad der gik galt.
Dette er de sædvanlige muligheder:
- Formater det til NTFS, hvis filsystemet er beskadiget, og du ikke længere har brug for noget af det, der er tilbage på det.
- Reparer eller genopbyg partitionsopsætningen, hvis partitionstabellen blev ødelagt.
- Tildel et drevbogstav, hvis Windows kan se partitionen, men nægter at montere den korrekt.
- Kør CHKDSK først efter gendannelsen er færdig. Det ændrer filsystemet, så jeg ville ikke behandle det som et gendannelsesværktøj.
- Opdater eller geninstaller lagercontrollerdrivere og USB-drivere, hvis dette begyndte efter en Windows-opdatering eller kun sker på én pc.
- Udskift drevet, hvis SMART-advarsler, dårlige sektorer eller gentagne læsefejl bliver ved med at dukke op.
Når drevet igen virker normalt, så test det, før du stoler på det. Jeg plejer at kopiere nogle få store filer over, frakoble det korrekt, tilslutte det igen og tjekke, om filerne stadig kan læses uden problemer. Hvis partitionen bliver til RAW igen efter en formatering, ville jeg stoppe med at forsøge at redde selve enheden. På det tidspunkt er lagringshardwaren ofte problemet, ikke filsystemet.
Konvertér ikke RAW til NTFS først. Det er dér, folk mister data.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at vente med at formatere, men jeg er mindre overbevist om at prøve reparationsskridt tidligt. CHKDSK på et RAW-USB-drev har en dårlig vane med at gøre gendannelse mere rodet, ikke renere. Hvis dine filer er vigtige, så behandl reparation som det sidste skridt.
Det ville jeg gøre:
-
Prøv USB-drevet på en anden pc og en anden USB-port.
Nogle gange er det Windows, der er problemet, ikke drevet. -
Tjek Diskhåndtering.
Hvis størrelsen ser korrekt ud, er dine chancer bedre. Hvis kapaciteten er forkert, eller drevet forsvinder, så lad være med at rode mere med det. -
Gendan data først.
Brug Disk Drill og scan hele USB-drevet, ikke kun RAW-volumen. På beskadigede flashdrev finder scanning af selve enheden ofte mere, end den ødelagte partitionspost gør. -
Gem de gendannede filer et andet sted.
Ikke tilbage på det samme USB-drev. Det er sådan, folk gør en dårlig dag værre. -
Efter gendannelsen, slet og formatér.
Brug Diskhåndtering eller diskpart:
diskpart
list disk
select disk X
clean
create partition primary
format fs=ntfs quick
assign
Hvis formateringen mislykkes, er USB-drevet ofte ved at dø.
For folk, der finder dette senere, er målet enkelt: gendan filer fra et RAW-drev før formatering, og genopbyg først USB-drevet, efter at dine data er sikre.
Denne video er også værd at se, hvis du vil have en hurtig visuel guide til at gendanne filer fra et RAW-USB-drev uden at formatere først.
Kort version: gendan først, formatér senere. Hvis drevet bliver ved med at blive RAW igen, så smid det ud. Det er færdigt.
Jeg vil være en smule uenig med @mikeappsreviewer og @yozora på ét punkt: Jeg ville ikke skynde mig direkte fra gendan filer til rens + omformater, medmindre du allerede er sikker på, at selve USB’en er sund. Et RAW-filsystem kan selvfølgelig være korruption, men det kan også være den første advarsel om, at flash-controlleren opfører sig mærkeligt. Formatering kan få den til at virke i en dag, og så fejler den igen.
Det, jeg ville gøre anderledes:
- Tjek USB’en med et SMART-/flash-sundhedsværktøj, hvis den kan registreres
- Se i Event Viewer efter disk-/ntfs-/usbstor-fejl
- Hvis drevet er vigtigt, så lav først et image af det, og gendan derefter fra imaget i stedet for at belaste USB’en
Den del betyder mere, end folk tror. Flashdrev kan dø hurtigt, når de først begynder at opføre sig underligt.
Hvis TestDisk stadig kan se den gamle NTFS-bootsektor eller backup-bootsektoren, kan du nogle gange gendanne adgang til partitionen/filsystemet uden en fuld formatering. Det er mere risikabelt end ren gendannelse, men mindre destruktivt end bare at smadre det hele. Jeg ville dog kun prøve det efter at have lavet et image.
Hvis du bare skal have filerne ud, er Disk Drill stadig et solidt valg til en RAW-USB, fordi det er enkelt og viser forhåndsvisninger af gendannelige filer godt. Efter gendannelse skal du lave en fuld formatering, ikke en hurtig, hvis du vil teste mediet. Hvis den giver fejl, bliver langsom eller bliver RAW igen, så smid den ud.
Som ekstra læsning er denne oversigt over bedste software til gendannelse og reparation af harddiske til at reparere korrupte drev også ganske fin.
Kort version: gendan eller lav et image først, diagnosticér som det næste, formatér til sidst. Ikke omvendt.