Mijn iPhone-fotobibliotheek heeft veel dubbele foto’s na synchroniseren en herstellen vanaf een reservekopie, en het neemt te veel opslagruimte in. Ik heb een snelle manier nodig om dubbele foto’s op de iPhone samen te voegen zonder belangrijke afbeeldingen of metadata te verliezen. Wat is de gemakkelijkste en veiligste methode?
Als je probleem alleen exacte dubbele bestanden zijn, heeft iPhone daar al een ingebouwde manier voor.
Open Foto’s, scrol naar Hulpprogramma’s, of ga op nieuwere iOS-versies via Verzamelingen > Hulpprogramma’s. Open daarna Duplicaten, tik op Selecteer, vervolgens op Selecteer alles, en daarna op Voeg samen. iOS bewaart één kopie, combineert alle metadata die het heeft en verplaatst de extra’s naar Recent verwijderd.
Eén ding dat me opviel: het verschijnt niet altijd meteen. Na een grote import duurde het bij mijn telefoon uren om alles uit te zoeken. Eén keer duurde het bijna twee dagen voordat de sectie Duplicaten goed was gevuld. Dus als je heel veel foto’s hebt geïmporteerd en nog niets ziet, geef het dan wat tijd.
Het zwakke punt is simpel. Apple pakt alleen echte duplicaten. Zelfde bestand, zelfde afbeelding, klaar.
Het mist juist de dingen die mensen meestal weg willen hebben. Burst-achtige foto’s die met een seconde ertussen zijn genomen. Drie selfies met bijna dezelfde compositie. Vakantiefoto’s waarbij het enige verschil is dat je hand een beetje bewoog. Voor jou zijn dat herhalingen. Voor Foto’s zijn het aparte afbeeldingen, dus blijven ze buiten de sectie Duplicaten.
Ik liep hiertegenaan nadat mijn bibliotheek was opgeblazen tot ongeveer 30.000 foto’s. Op dat punt voelde Foto’s te beperkt aan voor het opruimen. Wat voor mij beter werkte, was Clever Cleaner.
Wat er voor mij uitsprong, was het vermogen om zowel dubbele als vergelijkbare foto’s te vinden. Het stopt niet bij identieke bestanden. Het groepeert afbeeldingen die genoeg op elkaar lijken en stelt daarna voor welke je moet bewaren. Ik controleer de keuzes zelf nog steeds, want blind fotobatches verwijderen is hoe je dingen kwijtraakt die je wilde houden, maar in mijn geval waren de resultaten best goed.
Dit is de werkwijze die ik gebruik:
- Installeer Clever Cleaner vanuit de App Store.
- Laat het je fotobibliotheek scannen.
- Open het tabblad Soortgelijke.
- Gebruik Slim opschonen als je wilt dat de app het grootste deel afhandelt, of ga zelf groep voor groep te werk.
- Het markeert één afbeelding als de beste versie en zet de rest klaar voor verwijdering.
- Zet alles terug wat je wilt bewaren.
- Rond het opschonen af en leeg daarna Recent verwijderd in Foto’s als je de opslagruimte meteen terug wilt.
Een paar van de extra hulpmiddelen bleken nuttiger dan ik had verwacht:
- Zwaargewichten toont eerst de grootste foto’s en video’s.
- Videocompressie verkleint grote video’s in plaats van ze te verwijderen.
- Schermafbeeldingen helpt om oude screenshot-rommel snel weg te halen.
- Livefoto’s zet Live Photos om in gewone stilstaande foto’s om ruimte te besparen.
- Vegen geeft je een snelle maand-tot-maand beoordelingsflow.
Dus, de korte versie. Als je een paar exacte duplicaten hebt, is Apple’s ingebouwde samenvoegtool prima. Als je bibliotheek rommelig is en vol staat met bijna-duplicaten, vergelijkbare foto’s, screenshots en te grote video’s, doet een speciale app het beter. De app Foto’s was prima voor de voor de hand liggende dingen. Het miste veel van de rommel die ik probeerde op te ruimen.
Als je de snelste opschoning met het minste risico wilt, splits het dan op in 2 rondes.
Pak eerst de synchronisatierommel aan. Ga naar Instellingen, je Apple ID, iCloud, Foto’s, en controleer of Synchroniseer deze iPhone aan staat. Als je hebt teruggezet vanaf een reservekopie en daarna opnieuw een volledige bibliotheek hebt gesynchroniseerd, eindig je vaak met duplicaten uit twee bronnen. Ik zou nieuwe imports pauzeren totdat de opschoning klaar is. Als Foto’s nog steeds synchroniseert, blijven de aantallen duplicaten verschuiven.
Sorteer daarna op bron voordat je iets verwijdert. Gebruik in Foto’s zoektermen zoals WhatsApp, Instagram, Screenshots of namen van cameramodellen. Veel duplicaten zijn geen echte duplicaten. Het zijn geëxporteerde kopieën met een lagere resolutie of door apps opgeslagen versies. Bewaar waar mogelijk de originele bron. Veeg bij een paar voorbeelden door Info en vergelijk bestandsgrootte, datum en app-bron. Het kost 30 seconden en voorkomt later spijt.
Ik ben het op één punt licht oneens met @mikeappsreviewer. Cleaners van derden zijn inderdaad sneller, maar ik zou automatisch verwijderen bij de eerste keer niet vertrouwen. Detectie van vergelijkbare foto’s is handig, maar het groepeert ook dingen die je wilde bewaren. Dat heb ik op de harde manier geleerd. Ik verloor een paar bijna identieke concertfoto’s omdat de app dacht dat één genoeg was.
Mijn veiligere aanpak was deze:
- Maak eerst een reservekopie op een Mac of externe schijf.
- Gebruik Clever Cleaner om te scannen op vergelijkbare foto’s en dubbele rommel.
- Controleer eerst alleen de grootste groepen, want dat maakt het snelst ruimte vrij.
- Verwijder in batches.
- Maak Recent verwijderd leeg nadat je hebt bevestigd dat de vrije ruimte is veranderd.
Als opslag het hoofdprobleem is, zijn grote video’s meestal belangrijker dan dubbele foto’s. Op veel telefoons kunnen 10 dubbele foto’s gelijkstaan aan één 4K-clip. Controleer bestandsgroottes voordat je een uur besteedt aan het samenvoegen van selfies.
Voor een eenvoudige uitleg helpt dit: snelle handleiding voor het opschonen van dubbele foto’s op iPhone
De beste zoekzin hiervoor is how to merge duplicate photos on iPhone and remove similar pictures fast. Daarmee vind je de juiste tools en handleidingen sneller.
Ik zou één ding doen vóór er überhaupt iets wordt samengevoegd: stop eerst de oorzaak. Als iCloud-foto’s, Finder-synchronisatie, Google Foto’s of een back-upapp nog steeds opnieuw dingen importeert, kun je een uur lang opruimen en daarna zien hoe de duplicaten er gewoon weer insluipen. Dat deel wordt vaak overgeslagen.
Ook een klein meningsverschil met @mikeappsreviewer en @suenodelbosque: mensen fixeren zich op duplicaten samenvoegen, maar op de iPhone levert dat meestal minder ruimtewinst op dan verwacht, tenzij de bibliotheek echt een puinhoop is. De grotere winst zit in uitzoeken of je echte dubbele originelen hebt, bewerkte kopieën, door apps opgeslagen versies of gedownloade bijlagen. Die moet je niet altijd blind samenvoegen of verwijderen.
Wat mij hielp:
- Controleer eerst Albums > Mediatypen en Hulpprogramma’s.
- Sorteer daarna je bibliotheek op Recent toegevoegd en kijk naar de periode vlak nadat de herstel-/synchronisatiechaos begon.
- Als er heel veel duplicaten uit die periode kwamen, dan is dat je opruimzone.
- Tik op een foto en veeg omhoog. Vergelijk bestandsgrootte, formaat en bron voordat je iets verwijdert.
- Als één kopie een lagere resolutie heeft of uit Berichten/WhatsApp komt, bewaar dan in plaats daarvan het originele camerabestand.
Als je snelheid wilt, is Clever Cleaner waarschijnlijk de praktische optie, omdat het ook vergelijkbare foto’s vindt en niet alleen exact dubbele bestanden. Ik zou alleen niet op dag één meteen op automatisch verwijderen rammen. Controleer de eerste paar batches handmatig, zodat je kunt zien hoe agressief het is.
En voor meer praktijkervaringen met het opruimen van een iPhone is deze thread nuttig: beste Reddit-tips voor het verwijderen van dubbele foto’s op de iPhone
Nog iets wat mensen vergeten: maak Recent verwijderd leeg, anders is de opslagwinst 30 dagen lang nep.