Jeg har et exFAT SD-kort/USB-drev, som pludselig stoppede med at vise mine filer efter at være blevet brugt mellem Windows og et kamera. Jeg vil ikke gøre datatabet værre ved at bruge det forkerte gendannelsesværktøj eller formatere det. Hvad er den sikreste og mest pålidelige metode til gendannelse af exFAT-filer for SD-kort og USB-drev?
Hvis dette er et exFAT-SD-kort eller USB-drev, er det vigtigste at stoppe med at røre det med det samme. Det lærte jeg på den hårde måde, efter at have formateret et 128 GB kamerakort og troet, at en hel weekends billeder og videoer var væk. Gendannelsesappen betyder noget, men det, du gør før gendannelsen, betyder mere.
Gem ikke noget nyt på kortet. Formatér det ikke igen. Kør ikke CHKDSK eller reparationsværktøjer på det. Slettede eller formaterede data kan stadig ligge der, men hver skrivning giver enheden en chance for at overskrive det, du vil have tilbage.
Tjek selvfølgelig sikkerhedskopier først. I mit tilfælde var der ingen, så jeg gik direkte til gendannelsessoftware. Jeg brugte Disk Drill, og det fik næsten alt tilbage.
Den grundlæggende proces var ret enkel:
- Installer Disk Drill på computeren, ikke på SD-kortet eller USB-drevet.
- Tilslut kortet med en kortlæser.
- Vælg exFAT-enheden, og kør en scanning. Universal Scan er som regel den mulighed, du vil have.
- Lad den blive færdig, og forhåndsvis derefter filerne, før du gendanner dem.
- Gem de gendannede filer på computerens interne drev, ikke tilbage på det samme kort.
Det gode er, at Disk Drill til Windows lader dig gendanne op til 100 MB gratis, så du i det mindste kan bekræfte, at filerne kan gendannes, før du betaler for noget.
En funktion, jeg ville være opmærksom på, er disk imaging. Hvis kortet eller USB-sticken opfører sig ustabilt, f.eks. afbryder forbindelsen, er meget langsom under læsning eller dukker op inkonsekvent, så bliv ikke ved med at belaste den originale enhed med scanning efter scanning. Lav først et diskimage, og scan derefter imaget. Det er mere sikkert for svigtende medier og giver dig bedre mulighed for at prøve igen, hvis noget går galt.
Ved slettede kameraoptagelser, især fra droner, DSLR-kameraer, spejlløse kameraer, GoPro'er eller dashcams, har Disk Drill også Advanced Camera Recovery (ACR). Jeg havde ikke meget brug for det, fordi mit tilfælde mest handlede om billeder, men det er værd at prøve, hvis du mangler MP4-, MOV- eller andre videofiler. Standardscanninger kan overse fragmenteret video.
Hvis Disk Drill ikke finder det, du har brug for, er TestDisk en anden mulighed. Det er gratis, men det er mere teknisk og er bedre til partitionsproblemer end simpel gendannelse af slettede filer.
Jeg ville undgå gør det selv-gendannelse, hvis enheden ser fysisk beskadiget ud. Hvis den ikke vises på nogen computer, bliver ved med at afbryde forbindelsen, bliver usædvanligt varm eller har synlige skader, så stop med at prøve. Flere forsøg kan gøre gendannelsen sværere. Et gendannelseslaboratorium er normalt den bedre løsning på det tidspunkt. Mange vil vurdere den gratis, selv om selve gendannelsen nemt kan koste et par hundrede dollars eller mere afhængigt af skaden.
Hvis det kun er logisk datatab, som sletning eller formatering, har du en rimelig chance. Stop med at bruge enheden, gendan til et andet drev, og tænk først på reparationer, når dine filer er sikre. Det var det, der reddede mig.
Lad ikke Windows initialisere, formatere eller scanne og reparere kortet, bare fordi der dukker en hjælpsomt udseende boks op. Det er dér, folk forvandler et gendanneligt exFAT-problem til et rod. @mikeappsreviewer har ret i at scanne et image, hvis enheden opfører sig ustabilt, men jeg ville starte endnu enklere: prøv en anden kortlæser eller USB-port, og lav derefter et fuldt image af kortet/drevet, før du foretager gendannelse. Derefter kan du scanne imaget med et hvilket som helst ordentligt værktøj, du er tryg ved. Disk Drill er fint, hvis det viser forhåndsvisninger af dine filer før gendannelse, men bedøm ikke noget værktøj ud fra filnavne alene, især ikke med kamerakort. Åbn et par forhåndsvisninger, gendan til din computer eller et andet drev, og omformater først SD-kortet, når du ved, at de gendannede filer faktisk kan bruges.
Om kortet viser den korrekte kapacitet, er vigtigere end hvilken gendannelsesknap du klikker på. Hvis et kort på 128 GB vises som 128 GB, men mappen er tom, RAW eller beder om at blive formateret, er det normalt en almindelig situation for softwaregendannelse. Hvis det vises som 0 byte, 31 MB, en mærkelig meget lille størrelse eller hele tiden forsvinder fra Diskhåndtering, så stop med at teste det som et normalt tilfælde med slettede filer. På det tidspunkt kan læseren, controlleren eller NAND være problemet, og gentagne scanninger kan bare spilde den resterende læsbare tid.
Jeg er enig i rådet om ikke at køre CHKDSK / ikke formatere, men jeg ville være forsigtig med at scanne gennem selve kameraet. Brug en almindelig USB-kortlæser, hvis det er et SD-kort. Kameraer eksponerer nogle gange lagring på mærkelige måder, og du vil helst have, at computeren ser blokenheden direkte, hvis muligt. For et USB-drev skal du sætte det direkte i computeren i stedet for gennem en hub, hvis det opfører sig ustabilt.
For selve gendannelsesmetoden ville min rækkefølge være: bekræft at størrelsen ser rigtig ud, lav et image, hvis enheden bare er en smule ustabil, og scan derefter imaget med gendannelsessoftware. Disk Drill er fint til dette, hvis det kan forhåndsvise de filer, du går op i, men forhåndsvisning er vigtigere end antallet af fundne filer i scanningsresultatet. At et værktøj siger, at det fandt 40.000 filer, betyder ikke meget, hvis de gendannede billeder er halvt grå, eller videoerne ikke kan afspilles. Gem en lille prøve på et andet drev, åbn den, og beslut derefter, om det er værd at fortsætte. Først derefter ville jeg omformatere kortet, og jeg ville ikke genbruge det til noget vigtigt, hvis det allerede er begyndt at lave pludselige forsvindingsnumre.
Forvent noget rod, selv når gendannelsen virker, især med exFAT på kameramedier. Du kan muligvis få billederne tilbage, men miste mappestrukturen, de oprindelige navne eller nogle videoklip, hvis filtabelen er beskadiget. Derfor ville jeg ikke betragte “alle filer gendannet” som målet. Målet er, at “de vigtige filer åbner normalt, efter at de er blevet kopieret et sikkert sted hen.”
Den bedste metode er kedelig: gør kortet skrivebeskyttet, hvis du kan, lav et image af det, og arbejd derefter ud fra imaget. For SD-kort er den lille låseflig ikke perfekt beskyttelse, men jeg ville stadig bruge den. For USB-drev har du ikke rigtig den mulighed, så vær ekstra forsigtig med ikke at lade Windows skrive noget til det. Selv det at åbne det i Stifinder kan nogle gange oprette affalds- eller metadatafiler afhængigt af opsætningen. Jeg ville undgå at gennemse drevet overhovedet, indtil imaget er lavet.
Disk Drill er et fornuftigt første forsøg, hvis du vil have en normal grænseflade og forhåndsvisninger, men jeg ville ikke blive ved med at genscanne den oprindelige enhed med forskellige indstillinger, bare fordi det første resultat ser ufuldstændigt ud. Scan klonen/imaget. Hvis Disk Drill finder forhåndsvisninger, der åbner uden problemer, så gendan dem til en anden disk. Hvis det for det meste finder generiske filstykker uden navne, betyder det ikke, at det mislykkedes, det kan betyde, at exFAT-mappeoplysningerne er væk, og at du er nede på signaturgendannelse. Det er stadig nyttigt til JPEG-filer og nogle RAW-filer, mindre rart for lange fragmenterede videoer.
Når filerne er kopieret ud, så lad være med at “reparere” det gamle kort og stole på det igen. Et kort, der tilfældigt mister en exFAT-diskenhed efter at være blevet flyttet mellem et kamera og Windows, er billigt sammenlignet med den tid, der bruges på at gendanne det. Omformater først efter gendannelsen, test det, hvis du vil, og tag det derefter ud af brug til alt vigtigt.