Ik heb per ongeluk belangrijke GoPro-videobestanden van mijn SD-kaart verwijderd na een reis, en nu kan ik ze niet meer vinden op de camera of op mijn computer. Ik heb de kaart sindsdien niet veel gebruikt, omdat ik hoop dat er nog steeds een manier is om de verwijderde GoPro-beelden te herstellen. Ik heb echt advies nodig over de beste methoden of software voor SD-kaartherstel die kunnen helpen de video’s terug te zetten.
Ja, dat is balen. Ik heb ooit een kaart gehad die kuren kreeg na een shoot, en de slechtste zet was er te veel aan zitten nadat de bestanden verdwenen waren.
Het eerste wat ik zou doen, is nu stoppen met het gebruiken van de SD-kaart. Geen nieuwe clips. Niet formatteren. Nog niet op de reparatieknop drukken. Wanneer GoPro-bestanden worden verwijderd, blijven de gegevens vaak staan totdat er nieuwe beelden overheen worden geschreven. Elke extra opname verkleint je kansen.
Dingen die ik zou controleren voordat ik de kaart scan
- Als je betaalt voor een GoPro-abonnement, log dan in en kijk in de cloud-Mediabibliotheek en de map Prullenbak.
- Plaats de kaart één keer terug in de camera en kijk of de GoPro zelf bestandsherstel aanbiedt.
- Open de kaart op je computer en zoek naar LRV-bestanden. Dat zijn de previewclips met lage resolutie. Niet ideaal, maar nog altijd beter dan niets als het hoofdbestand verloren is.
Als de clips niet meer in de kaartlijst staan, zou ik Disk Drill proberen. Ik heb het ooit gebruikt voor opnames van een actioncam en kreeg meer terug dan ik had verwacht. Het onderdeel dat het proberen waard is voor GoPro-opnames, is de modus Geavanceerd cameraherstel.
Voor zover ik heb gezien helpt deze modus met opnames van apparatuur zoals GoPro's, drones en dashcams, waarbij videodata verspreid over de kaart in stukjes terechtkomt in plaats van in één net blok te staan.
Dat is belangrijker dan mensen denken. GoPro-bestanden raken vaak opgesplitst in een wirwar van fragmenten, soms honderden, soms nog meer. Veel herstelapps vinden delen van de video en falen vervolgens bij het opnieuw opbouwen ervan. Het eindresultaat: het bestand verschijnt, maar speelt niet af. Of het speelt halverwege af en stopt dan. De modus Geavanceerd cameraherstel van Disk Drill is gemaakt voor dit soort gefragmenteerde opnames en ondersteunt GoPro-formaten, waaronder MP4 en LRV.
Drie dingen die ik niet zou overslaan
- Gebruik een kaartlezer. Sluit de GoPro niet aan op je computer voor herstel als je een andere optie hebt.
- Sla herstelde bestanden ergens anders op op, je bureaubladschijf, een externe SSD, alles behalve dezelfde SD-kaart.
- Als de kaart fouten geeft of de verbinding verbreekt, maak dan eerst een byte-voor-byte-image en scan vervolgens de image in plaats van de originele kaart verder te belasten.
Als je niet veel nieuwe beelden hebt opgenomen sinds de bestanden verdwenen, zijn je kansen nog steeds redelijk. Niet gegarandeerd, maar ook niet verkeken.
Stop met het gebruik van de kaart. Daar heb je het juiste gedaan.
Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer: houd schrijfacties van de SD-kaart af. Ik ben het er enigszins mee oneens om hem weer in de GoPro te plaatsen zodat de camera iets kan doen. Als de kaart belangrijk is, zou ik de camera er vanaf dit punt buiten laten. GoPro-reparatiemeldingen helpen soms bij beschadigde headers, maar ze schrijven ook naar de kaart. Die kans bevalt me niet.
Wat ik hierna zou doen:
- Plaats de microSD in een goede kaartlezer.
- Controleer de vrije ruimte op de kaart.
- Als de verwijderde video’s weg zijn, maar de gebruikte ruimte nog steeds hoog lijkt, staat je data er vaak nog op.
- Maak eerst een image van de kaart als je pc leesfouten ziet.
- Scan met Disk Drill op de computer, niet via de camera.
Disk Drill is het proberen waard, omdat GoPro-beelden vaak in stukken worden opgeslagen. Standaard undelete-tools missen delen en leveren kapotte MP4’s op. Disk Drill doet het meestal beter bij herstel van actioncam-video’s, vooral als de vermelding in het bestandssysteem is verwijderd maar de videodata nog op de kaart staat.
Nog iets dat mensen vaak overslaan. Kijk in DCIM naar .THM-bestanden en hiaten in clipnummers. Als je ziet dat GX01xxxx.MP4 ontbreekt maar nummers in de buurt wel bestaan, is de kans op herstel meestal beter dan wanneer de hele mapstructuur weg is.
Als de kaart snel geformatteerd is, is herstel nog steeds mogelijk. Als je na het verwijderen nieuwe clips hebt opgenomen, zijn de overschreven delen weg.
Deze gids over GoPro- en SD-kaartvideoherstel voor camera’s is ook prima, bekijk deze tutorial voor herstel van camera-SD-kaarten.
Hoofdregel: herstel naar je computer of een andere schijf, niet terug naar dezelfde kaart.
Ik ben het met @kakeru over één ding eens: ik zou de kaart niet terug in de GoPro stoppen alleen om te zien wat die doet. Camera’s doen graag “handige” dingen die naar de kaart schrijven, en dat is nu juist niet wat je wilt.
Waar ik iets anders aan zou toevoegen is dit: controleer vóór herstel of de bestanden echt zijn verwijderd of alleen verborgen/beschadigd zijn in de mapstructuur. Schakel op een computer verborgen bestanden in en kijk of er vreemde MP4’s van nul bytes zijn, dubbele mappen, of een kaart die ineens leeg lijkt maar nog steeds gebruikte ruimte heeft. Dat wijst soms op bestandssysteembeschadiging, niet op echte verwijdering.
Ook: als je de MP4 herstelt en die nog steeds niet afspeelt, ga er dan niet van uit dat hij verloren is. GoPro-clips komen vaak terug met beschadigde headers. Een videoreparatietool kan ze soms herstellen als je een andere werkende voorbeeldclip hebt van dezelfde camera/instellingen. Mensen slaan die stap veel te vaak over.
Als je hem wel scant, is Disk Drill hier logisch, vooral omdat GoPro-beelden gefragmenteerd kunnen zijn en algemene undelete-apps nogal slecht zijn in het opnieuw samenstellen van actioncamvideo. Ik zou alles herstellen naar een andere schijf en daarna sorteren.
Ook nuttig om hier te lezen: Discussie en oplossingen voor herstel van verloren video’s van een GoPro Hero 8.
Belangrijk punt: als de kaart nep is, defect raakt of ineens veel langzamer is dan normaal, stop dan na één degelijke poging met doe-het-zelf-dingen. Herhaald opnieuw scannen kan het erger maken. Sommige mensen leren dat op de vervelende manier.
Ik zou nog één controle toevoegen die niemand duidelijk heeft genoemd: inspecteer de kaart met een hex-/bestandsviewer op mdat- en ftyp-signaturen voordat je meerdere herstelpogingen doet. Als die nog steeds aanwezig zijn in grote aaneengesloten gebieden, zijn je kansen beter dan de situatie met de lege map doet vermoeden.
Ik ben het grotendeels eens met @kakeru en @reveurdenuit over het buiten de lus houden van de GoPro. Klein meningsverschil met @mikeappsreviewer over eerst reparatie in de camera proberen. Op fragiele kaarten kan zelfs één behulpzame schrijfactie je al een clip kosten.
Mijn volgorde zou zijn:
- Vergrendel de SD-kaart met een adapter als dat mogelijk is.
- Maak er eerst een kloon van als er SMART-/leesproblemen optreden.
- Voer één diepe scan uit, niet vijf verschillende tools direct achter elkaar.
- Sorteer herstelde bestanden op grootte en tijdstempel, niet alleen op bestandsnaam.
Over Disk Drill:
Voordelen: goed in het vinden van verwijderde cameramedia, gaat beter om met gefragmenteerde actioncambeelden dan eenvoudige undelete-apps, de interface is makkelijk, de preview is nuttig.
Nadelen: geen tovermiddel als sectoren zijn overschreven, diepe scans kunnen even duren, en herstelde bestandsnamen/mapstructuur kunnen rommelig zijn.
Als herstelde GoPro-MP4’s ook niet openen, probeer ze dan te repareren met een goed voorbeeldbestand van dezelfde camera/instellingen. Die stap redt meer corrupte herstelde bestanden dan mensen denken.