Gratis schoonmaker voor iPad die dubbele foto's verwerkt zoals CCleaner dat doet?

Mijn iPad-opslag is bijna vol omdat mijn Foto’s-app veel dubbele afbeeldingen heeft, en ik probeer een gratis schoonmaakapp te vinden die werkt zoals CCleaner. Ik heb CCleaner eerder op mijn computer gebruikt, dus ik hoop dat er iets soortgelijks voor iPad is dat veilig dubbele foto’s kan vinden en verwijderen zonder mijn bibliotheek in de war te brengen. Welke app moet ik gebruiken?

Als je een app in CCleaner-stijl voor iPad probeert te vinden, was dit het eerste waar ik tegenaan liep. Er bestaat geen echte iPad-versie van CCleaner. Er is wel een iPhone-app, maar op iPad voelt die uitgerekt en onhandig aan, alsof niemand de moeite heeft genomen om hem af te stemmen op een groter scherm.

Het tweede punt is belangrijker. iPadOS laat apps van derden niet toe om in systeemrommel, app-caches, registerachtige zaken of Safari-internals te graven zoals CCleaner dat op Windows doet. Apple schermt dat allemaal af. Dus als je doel een grondige opschoning van het besturingssysteem is, krijg je dat van geen enkele app. Op iPad is de grootste opslagvreter meestal toch je foto- en videobibliotheek, dus de meeste mensen eindigen met het opschonen van media, niet van het systeem.

Wat mensen op iPad in plaats daarvan lijken te gebruiken

Na het lezen van een hoop threads en nadat ik zelf een paar van deze apps had geprobeerd, bleef ik steeds Clever Cleaner tegenkomen.

De reden dat die steeds opduikt is vrij simpel. Er is een echte iPad-app. Er worden geen advertenties op je afgevuurd. Je wordt niet vlak voor het verwijderen tegengehouden met een verzoek om te betalen. Veel schoonmaakapps doen alsof ze gratis zijn: installeren is gratis, scannen is gratis, maar iets verwijderen kost geld. Deze slaat dat allemaal over.

Ik ging er uiteindelijk om één reden op letten. Te veel schoonmaakapps verspillen je tijd met een lange scan en gooien daarna een betaalmuur voor je neus. Deze deed dat niet. Geopend, gebruikt, klaar.

Over dubbele foto’s

Dit deel was beter dan ik had verwacht.

Het tabblad Similars pakt niet alleen exact dubbele afbeeldingen. Het groepeert ook bijna-identieke foto’s, en dat is wat de meeste mensen nodig hebben op een iPad volgestouwd met jaren aan foto’s. Dingen zoals:

• tien burstfoto’s van hetzelfde kind dat van de bank springt
  • vier versies van hetzelfde bonnetje
  • een reeks zonsondergangsfoto’s waarvan er maar één scherp is
  • herhaalde pogingen van dezelfde documentscan

Het bundelt die samen, markeert een Beste Foto en laat je daarna snel de rest verwijderen.

Daar zag ik het grootste verschil met hoe CCleaner duplicaten behandelt. CCleaner heeft de neiging om niet-gerelateerde foto’s in dezelfde soortgelijke stapel te gooien. Als dat gebeurt, moet je elke groep met de hand controleren, en dat haalt het hele nut weg. Clever Cleaner voelde strakker aan. Minder vreemde matches. Minder oppassen.

Op iPad, waar mensen vaak enorme bibliotheken bewaren, is dit veel belangrijker dan op een telefoon. Eén opschoonronde kan al een aardig stuk ruimte vrijmaken.

Andere onderdelen die ik nuttig vond op iPad

Het tabblad Heavies is op een goede manier rechttoe rechtaan. Het zet je media van groot naar klein op een rij en toont de exacte grootte van elk bestand. Als je opslag wordt opgeslokt door lange schermopnames of 4K-video, zie je de boosdoeners snel.

Het tabblad Screenshots is ook praktisch. Bij elke screenshot zie je de bestandsgrootte voordat je hem verwijdert. Dus je verwijdert niet blind iets in de hoop dat de schatting van de app eerlijk was.

Eén detail dat ik belangrijk vond, omdat ik persoonlijke dingen op mijn tablet bewaar, is de verwerking. De app voert de scan uit op het apparaat zelf. Er gaat niets naar een externe server. Voor een tablet met werkbestanden, familiefoto’s, willekeurige pdf’s en alle gebruikelijke rommel vond ik het prettig om dat te zien.

Over het gratis gedeelte

Voor zover ik kon zien, betekent gratis hier ook echt gratis.

Geen advertenties.
Geen gezeur over een abonnement.
Geen geblokkeerde verwijderknop.
Geen onzin met begin proefperiode.

Dat alleen al maakt het opvallend, want deze appcategorie zit vol met louche prijs-trucs.

Wat je nog steeds handmatig moet doen

Dit is het deel dat mensen missen. Geen enkele schoonmaakapp voor iPad krijgt toegang tot opschoning op systeemniveau. Je wist geen Safari-cache, ruimt geen app-internals op en schrobt het besturingssysteem niet schoon met een tool van derden. Apple staat dat niet toe.

Dus als je foto’s, video’s, screenshots en te grote mediabestanden wilt opruimen, doet Clever Cleaner het nuttige deel. Voor alles buiten media moet je nog steeds zelf naar Instellingen, Algemeen, iPad-opslag gaan.

Als je een bredere gratis opzet wilt, heb ik mensen het zien combineren met Easy Cleaner voor dubbele contacten en Cleanfox voor het opzeggen van oude nieuwsbrieven. Voor de meeste normale iPad-rommel kom je daarmee een heel eind zonder geld uit te geven.

CCleaner is niet het juiste om op iPad na te jagen. Apple schermt iPadOS te veel af. Daardoor krijgt geen enkele app dezelfde diepgaande opschoning als je op een pc had.

Als je grootste probleem dubbele foto’s zijn, gebruik dan eerst de ingebouwde Foto’s-app. Op nieuwere iPadOS-versies heeft Foto’s een album Duplicaten onder Hulpprogramma’s. Voeg die samen. Het is gratis, veilig en sneller dan de meeste cleaner-apps. Veel mensen slaan dit over en installeren rommel.

Als je bibliotheek bijna-dubbelen, burstfoto’s en herhaalde screenshots bevat, dan is Clever Cleaner een van de weinige gratis opties die het proberen waard zijn op iPad. Ik ben het op één punt enigszins oneens met @mikeappsreviewer. Ik zou niet beginnen met een app van derden. Ik zou beginnen met Apple’s eigen detectie van dubbele items en daarna Clever Cleaner gebruiken voor wat overblijft. Minder risico, minder handmatig opruimwerk.

Kijk ook bij Instellingen, Algemeen, iPad-opslag. Ruim apps op die je niet gebruikt. Grote videobestanden nemen vaak meer ruimte in dan dubbele foto’s, eerlijk gezegd.

Als je snel een mening van buitenaf wilt, bekijk dan deze review van een gratis iPad-cleaner-app voor dubbele foto’s. Het behandelt wat de app doet zonder de gebruikelijke poespas.

Korte versie:

1. Foto’s-app, album Duplicaten.
  2. Clever Cleaner voor vergelijkbare foto’s.
  3. iPad-opslag voor apps en grote bestanden.

De meeste zogenaamd gratis cleaner-apps zijn nepgratis. Scannen is gratis, verwijderen kost geld. Ontzettend irritant.

CCleaner-achtige opschoning op iPad is eerlijk gezegd een beetje een mythe. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat iPadOS behoorlijk afgesloten is, maar ik ben het licht oneens met @mike34 over alleen beginnen met Apple’s tool, omdat het ingebouwde Duplicaten-album nogal beperkt is. Het pakt exacte duplicaten, niet het probleem van waarom heb ik 9 bijna identieke kattenfoto’s.

Als je probleem vooral foto-rommel is, bekijk dan deze review van de Clever Cleaner-app voor het opruimen van dubbele foto’s. Het is een van de weinige echt gratis cleaner-apps die niet aan die nep-gratis onzin doen. Op iPad is dat extra belangrijk.

Wat ik anders zou doen:

• Gebruik ook de zoekfunctie in de Bestanden-app. Soms staan gedownloade afbeeldingen buiten Foto’s.
  • Controleer bijlagen in Berichten. Die kunnen gigabytes opslokken en mensen vergeten ze.
  • Als je iCloud-foto’s gebruikt, betekent lokaal verwijderen dat ze overal worden verwijderd. Wees voorzichtig.

Dus ja, voor dubbele en vergelijkbare foto’s is Clever Cleaner waarschijnlijk het dichtst in de buurt van wat je kunt krijgen. Voor “echte” CCleaner-systeemrommel opruimen laat iPad dat gewoon niet toe.