Jeg kom ved et uheld til at tømme Papirkurven på min Mac og mistede vigtige filer fra et APFS-drev. Jeg har ikke skrevet ret mange nye data siden da, men jeg er ikke sikker på, om macOS-snapshots, Time Machine eller gendannelsessoftware kan hjælpe. Hvad er de bedste måder at gendanne slettede APFS-filer sikkert på?
bruger 1
Ja, der er stadig en chance, men det afhænger i praksis af to ting: hvilken type drev det var, og hvor meget drevet er blevet brugt siden sletningen.
Det vigtigste er at stoppe med at røre det drev med det samme. Installer ikke gendannelsesapps på det, kopiér ikke noget til det, kør ikke oprydningsværktøjer, og jeg ville også vente med reparationer i Diskværktøj lige nu. Alt, der skriver til drevet, kan overskrive de slettede data, du prøver at få tilbage.
Hvis dette var en hurtigformatering i Diskværktøj, betyder det ikke automatisk, at filerne er væk for altid. En hurtigformatering nulstiller normalt filsystemets struktur i stedet for straks at slette hver eneste bit af de gamle data. Hvis du ikke har gemt ret meget på det bagefter, kan gendannelse stadig være mulig.
SSD'er er det sværere tilfælde, især interne Mac-SSD'er. De fleste moderne Mac-computere bruger TRIM på den interne SSD, og når TRIM først rydder de slettede blokke, kan almindelig gendannelsessoftware ikke gendanne dem. Eksterne SSD'er er lidt mindre forudsigelige, fordi TRIM afhænger af forbindelsen og kabinettet. Nogle sender TRIM-kommandoer videre, andre gør ikke. Så en ekstern SSD kan stadig muligvis gendannes, hvis du stopper med at bruge den hurtigt nok.
Jeg oplevede noget lignende med et APFS-drev, efter jeg slettede en mappe og tømte Papirkurv. Det, der hjalp mig mest, var Disk Drill, men jeg sørgede for ikke at installere det på det drev, jeg forsøgte at gendanne fra.
Det, jeg gjorde, var i bund og grund dette:
- Installerede Disk Drill på et separat drev.
- Tilsluttede APFS-drevet, som havde de slettede filer.
- Gav fuld diskadgang, da macOS bad om det.
- Scannede hele APFS-diskenheden, ikke kun en lille mappe.
- Lod scanningen køre helt færdig, før jeg gendannede noget.
- Forhåndsviste filerne først for at tjekke, at de faktisk kunne åbnes.
- Gendannede filerne til et andet drev.
Det nyttige var, at mange af mappenavnene kom tilbage intakte, så det ikke bare var en kæmpe bunke tilfældige filnavne, der skulle sorteres bagefter.
Hvis du ikke har en Time Machine-sikkerhedskopi, er gendannelsessoftware sandsynligvis det næstbedste at prøve. Tjek også efter APFS-snapshots, før du giver op. macOS kan gemme lokale snapshots, selv når dit Time Machine-drev ikke er tilsluttet. De findes måske eller måske ikke i dit tilfælde, men det er værd at tjekke.
Jeg ville gemme Førstehjælp i Diskværktøj og andre reparationsforsøg til efter, at du har gendannet de filer, du går op i. Gendan først, reparér drevet senere. Den rækkefølge betyder noget.
Hvis drevet opfører sig fysisk dårligt, for eksempel hvis det ikke kan monteres, bliver ved med at afbryde forbindelsen, klikker eller fryser ved hver scanning, ville jeg stoppe med gør det selv-forsøgene. På det tidspunkt er et gendannelseslaboratorium mere sikkert. Mange ordentlige laboratorier vil vurdere det gratis og kun tage betaling, hvis de gendanner data, ofte kaldet no data, no fee. Det koster mere end software, men hvis drevet er ved at fejle, er det den mindst risikable løsning.
Om disse filer lå i iCloud Drive, Skrivebord eller Dokumenter betyder meget, fordi tømning af Papirkurv måske ikke er det eneste sted, du skal tjekke. Før du laver scanninger, så tjek Senest slettet på iCloud.com og eventuelle appspecifikke papirkurve, især for Fotos, Noter-eksporter, Pages-filer osv. Det redder ikke normale lokale APFS-sletninger, men det er en hurtig kontrol, og det skriver ikke til det beskadigede drev. Jeg er enig med de andre i at undgå installationer og reparationer på den samme disk, men jeg ville passe på med ikke at springe direkte til en lang gendannelsesscanning, hvis der ligger en kopi i skyen eller et snapshot. Hvis det virkelig kun var lokalt på en intern SSD, så hold forventningerne lave. Hvis det var på en ekstern APFS-harddisk, er chancerne meget bedre.
Hvis filerne lå på din interne Mac SSD, ville jeg betragte dette som et kapløb mod TRIM og baggrundsskrivninger, ikke en normal gendannelsesopgave for slettede filer. Tjek først Time Machine/lokale snapshots, fordi det er den reneste gendannelse, men hvis der ikke er noget der, så sluk den og scan fra en anden Mac eller en ekstern bootopsætning i stedet for at installere noget på det samme drev.