Er der en hurtig måde at flette duplikerede billeder på iPhone?

Mit iPhone-fotobibliotek har mange dublerede billeder efter synkronisering og gendannelse fra backup, og det optager for meget lagerplads. Jeg har brug for en hurtig måde at flette dublerede billeder på iPhone uden at miste vigtige billeder eller metadata. Hvad er den nemmeste og sikreste metode?

Hvis dit problem kun er helt identiske dubletfiler, har iPhone allerede en indbygget måde at håndtere det på.

Åbn Fotos, rul ned til Hjælpefunktioner, eller gå på nyere iOS-versioner via Samlinger > Hjælpefunktioner. Åbn derefter Dubletter, tryk på Vælg, så Vælg alle, og derefter Flet. iOS beholder én kopi, samler den metadata, den har, og flytter de ekstra til Senest slettet.

En ting jeg lagde mærke til er, at det ikke altid vises med det samme. Efter en stor import tog det min telefon flere timer at få styr på det. En enkelt gang tog det næsten to dage, før sektionen Dubletter blev udfyldt korrekt. Så hvis du har importeret en masse billeder og endnu ikke ser noget, så giv det tid.

Det svage punkt er enkelt. Apple fanger kun ægte dubletter. Samme fil, samme billede, færdig.

Den overser det, folk normalt gerne vil af med. Serieagtige billeder taget med et sekunds mellemrum. Tre selfies med samme udsnit. Feriebilleder, hvor den eneste forskel er, at din hånd har flyttet sig lidt. For dig er det gentagelser. For Fotos er de separate billeder, så de bliver ikke vist i sektionen Dubletter.

Jeg stødte på dette, efter at mit bibliotek var vokset sig oppustet, omkring 30.000 billeder eller deromkring. På det tidspunkt føltes Fotos for begrænset til oprydning. Det, der fungerede bedre for mig, var Clever Cleaner.

Det, der skilte sig ud for mig, var dets evne til at fange både dublet- og lignende billeder. Det stopper ikke ved identiske filer. Det grupperer billeder, der ligner hinanden nok, og foreslår derefter, hvilket du skal beholde. Jeg tjekker stadig selv valgene, fordi det at slette fotobunker i blinde er sådan, man mister ting, man gerne ville have beholdt, men resultaterne var ganske gode i mit tilfælde.

Dette er den arbejdsgang, jeg bruger:

1. Installer Clever Cleaner fra App Store.
  2. Lad den scanne fotobiblioteket.
  3. Åbn fanen Lignende.
  4. Brug Smart Cleanup, hvis du vil have appen til at håndtere det meste, eller gennemgå gruppe for gruppe selv.
  5. Den markerer ét billede som den bedste version og markerer resten til sletning.
  6. Gendan alt, du vil beholde.
  7. Afslut oprydningen, og tøm derefter Senest slettet i Fotos, hvis du vil have lagerpladsen tilbage med det samme.

Nogle af sideværktøjerne endte med at være mere nyttige, end jeg havde forventet:

1. Heavies viser de største billeder og videoer først.
  2. Video Compression gør store videoer mindre i stedet for at fjerne dem.
  3. Screenshots hjælper med hurtigt at rydde op i gammelt screenshot-rod.
  4. Lives gør Live Photos til almindelige stillbilleder for at spare plads.
  5. Swipe giver dig et hurtigt måned-for-måned-gennemgangsflow.

Så den korte version. Hvis du har nogle få helt identiske dubletter, er Apples indbyggede fletteværktøj fint. Hvis dit bibliotek er rodet og fyldt med næsten-dubletter, lignende billeder, screenshots og overdimensionerede videoer, gør en dedikeret app arbejdet bedre. Fotos-appen var okay til det åbenlyse. Den overså meget af det rod, jeg prøvede at rydde op i.

Hvis du vil have den hurtigste oprydning med mindst mulig risiko, så del det op i 2 omgange.

Først skal du håndtere synkroniseringsrod. Gå til Indstillinger, dit Apple-id, iCloud, Fotos, og tjek om Synkroniser denne iPhone er slået til. Hvis du gendannede fra en sikkerhedskopi og derefter synkroniserede et helt bibliotek igen, ender du ofte med dubletter fra to kilder. Jeg ville sætte alle nye importer på pause, indtil oprydningen er færdig. Hvis Fotos stadig synkroniserer, bliver antallet af dubletter ved med at ændre sig.

For det andet skal du sortere efter kilde, før du sletter noget. I Fotos kan du bruge søgetermer som “WhatsApp”, “Instagram”, “Skærmbilleder” eller navne på kameramodeller. Mange “dubletter” er ikke ægte dubletter. De er eksporterede kopier med lavere opløsning eller app-gemte versioner. Behold den oprindelige kilde, når det er muligt. Stryg til Info på et par eksempler, og sammenlign filstørrelse, dato og app-kilde. Det tager 30 sekunder og sparer dig for fortrydelse senere.

Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer om én del. Tredjepartsoprydningsapps er hurtigere, ja, men jeg ville ikke stole på automatisk sletning ved første kørsel. Registrering af lignende billeder er nyttig, men den vil gruppere ting, du havde tænkt dig at beholde. Det lærte jeg på den hårde måde. Mistede et par næsten identiske koncertbilleder, fordi appen troede, at ét var nok.

Min sikrere fremgangsmåde var denne:

1. Tag først en sikkerhedskopi til en Mac eller et eksternt drev.
  2. Brug Clever Cleaner til at scanne efter lignende billeder og dubletrod.
  3. Gennemgå kun de største grupper først, fordi det frigør plads hurtigst.
  4. Slet i batches.
  5. Tøm Senest slettet, når du har bekræftet, at pladsen har ændret sig.

Hvis lagerplads er hovedproblemet, betyder store videoer som regel mere end dubletbilleder. På mange telefoner kan 10 dubletbilleder svare til ét 4K-klip. Tjek filstørrelser, før du bruger en time på at flette selfies.

Hvis du vil have en enkel gennemgang, hjælper denne: hurtig guide til oprydning af dubletbilleder på iPhone

Den bedste søgefrase til dette er hvordan man fletter dubletbilleder på iPhone og fjerner lignende billeder hurtigt. Det giver dig de rigtige værktøjer og guider hurtigere.

Jeg ville gøre én ting før nogen form for sammenfletning overhovedet: stop først årsagen. Hvis iCloud-fotos, Finder-synkronisering, Google Fotos eller en backupapp stadig genimporterer ting, kan du rydde op i en time og så se dubletterne snige sig lige tilbage. Den del bliver ofte sprunget over.

Også en lille uenighed med @mikeappsreviewer og @suenodelbosque: folk fikserer på sammenflet dubletter, men på iPhone sparer det normalt mindre plads end forventet, medmindre biblioteket virkelig er ødelagt. Den større gevinst er at finde ud af, om du har egentlige dublerede originaler, redigerede kopier, app-gemte versioner eller downloadede vedhæftninger. De bør ikke altid sammenflettes eller slettes blindt.

Det, der hjalp mig:

1. Tjek Albums > Medietyper og Hjælpeprogrammer først.
  2. Sortér derefter dit bibliotek efter Senest tilføjet, og kig efter perioden lige efter at rod med gendannelse/synkronisering startede.
  3. Hvis masser af dubletter kom fra det tidsrum, er det din oprydningszone.
  4. Tryk på et foto og stryg op. Sammenlign filstørrelse, format og kilde, før du sletter.
  5. Hvis den ene kopi har lavere opløsning eller er fra Beskeder/WhatsApp, så behold den originale kamerafil i stedet.

Hvis du vil have fart på, er Clever Cleaner sandsynligvis den praktiske løsning, fordi den også fanger lignende fotos, ikke kun helt identiske dubletfiler. Jeg ville bare ikke trykke på autoslet den første dag. Gennemgå de første par bunker manuelt, så du kan se, hvor aggressiv den er.

Og for flere virkelige erfaringer med iPhone-oprydning er denne tråd nyttig: bedste Reddit-tips til at slette dublerede fotos på iPhone

En ting mere folk glemmer: tøm Senest slettet, ellers er lagerbesparelsen falsk i 30 dage.