Behöver du hjälp med återställning av HFS extern hårddisk

Min HFS-formaterade externa hårddisk slutade monteras, och jag är orolig för att förlora viktiga filer. Jag behöver råd om säkra alternativ för återställning av HFS-externa enheter innan jag av misstag förvärrar dataförlusten.

Jag har hanterat några äldre externa HFS- och HFS±enheter, och det viktigaste jag vill betona är detta: behandla inte återställning som reparation. Om filerna är viktiga, få först ut datan. Formatera inte enheten, kör inte Första hjälpen om och om igen, kopiera inte något nytt till den och installera inte återställningsprogram på samma disk.

När filer raderas från en HFS-enhet raderas de vanligtvis inte direkt. Filsystemet markerar oftast bara utrymmet som ledigt, så datan kan fortfarande finnas kvar tills något skriver över den. Det kan gälla efter en oavsiktlig radering, tömd papperskorg eller ibland till och med en snabbformatering. Externa enheter har ofta bättre odds än interna systemenheter eftersom macOS inte ständigt skriver bakgrundsdata till dem.

Innan du kör en återställningsskanning, kontrollera enhetens skick:

1. Se om den visas i Skivverktyg med rätt kapacitet.
  2. Prova en annan kabel, USB-port eller Mac om anslutningen är instabil.
  3. Kontrollera SMART-status om kabinettet vidarebefordrar den informationen.
  4. Om enheten fryser, kopplas bort, visar läsfel eller har dåliga SMART-värden, skapa först en diskavbild och skanna avbilden i stället för att belasta den fysiska enheten.

För HFS-återställning är Disk Drill vanligtvis det första verktyget jag skulle rekommendera. Det stöder HFS och HFS+, fungerar med interna och externa Mac-enheter och kan skanna en disk även om Finder inte kan montera volymen, så länge enheten fortfarande visas med rätt storlek. Förhandsvisningarna och indikatorerna för återställningschans är också användbara, eftersom du kan kontrollera om filerna faktiskt går att återställa innan du genomför återställningen.

Det grundläggande arbetsflödet skulle vara:

1. Installera Disk Drill på din Mac, inte på HFS-enheten du återställer från.
  2. Anslut den gamla externa enheten.
  3. Öppna Disk Drill och välj hela den fysiska disken om den är tillgänglig, inte bara HFS-volymen.
  4. Klicka på Sök efter förlorad data och kör Universell skanning.
  5. Vänta tills skanningen är klar och gå sedan till Granska hittade objekt.
  6. Titta igenom Raderade eller förlorade och Rekonstruerade.
  7. Förhandsgranska de viktiga fotona, dokumenten, videorna eller vad du nu behöver.
  8. Välj filerna och klicka på Återställ.
  9. Spara de återställda filerna på en annan fungerande enhet.

Återställ inte filer tillbaka till samma HFS-disk. Det kan skriva över andra raderade filer som ännu inte har återställts.

Om den externa enheten är gammal och beter sig instabilt, använd innan du gör den vanliga skanningen. Skapa avbilden på en separat enhet med tillräckligt mycket ledigt utrymme, anslut den avbilden i Disk Drill och skanna kopian. Det reparerar inte originalenheten, men det minskar hur mycket du tvingar felande hårdvara att läsa.

Kontrollera också de enkla sakerna först. Titta i papperskorgen, eftersom macOS kan behålla dolda papperskorgsmappar på externa enheter. Om Time Machine har en säkerhetskopia från innan filerna försvann, använd den innan du använder återställningsprogram. TestDisk är ett annat alternativ om hela HFS-partitionen raderades eller förlorades, men det är textbaserat och lättare att göra fel med. Jag skulle se det mer som ett partitionsåterställningsverktyg än en vanlig app för att återställa en raderad mapp.

En snabbformatering förstör inte alltid dina chanser. Den kan ersätta filsystemets metadata samtidigt som mycket av själva filinnehållet lämnas kvar på disken. Det viktigaste är hur mycket enheten användes efter formateringen. Om skanningen måste återställa filer via signaturer i stället för intakta HFS-poster kan vissa ursprungliga namn och mappsökvägar vara borta.

En sak att se upp med i Windows: Windows läser inte HFS+ inbyggt, så det kan visa enheten som RAW och be om att få formatera den. Avbryt det. Vissa återställningsverktyg i Windows kan fortfarande skanna disken, men en skanning på en Mac har större chans att bevara den ursprungliga mappstrukturen.

Jag skulle avbryta återställning på egen hand om enheten:

1. klickar, skrapar, surrar eller fortsätter att spinna upp upprepade gånger
  2. försvinner från Skivverktyg
  3. kopplas från varannan sekund
  4. får Macen att frysa
  5. skannar plågsamt långsamt på grund av konstanta läsfel
  6. har oersättlig data och bara en läsbar kopia kvar

De symtomen hör mer till kategorin fysisk skada än enkel radering eller HFS-korruption. Programvara kan inte fixa skadade läshuvuden, dålig elektronik, firmwareproblem eller allvarligt försämrat lagringsmedium. Upprepade skanningar kan göra saken värre, så då är ett professionellt återställningslaboratorium det säkrare valet.

För en normal oavsiktlig radering på en frisk gammal extern HFS-enhet skulle jag sluta använda den, kontrollera papperskorgen och Time Machine, skanna med Disk Drill, förhandsgranska filerna och återställa dem till en separat disk. Om enheten är instabil, skapa en avbild först. Om den klickar, försvinner eller tydligt håller på att gå sönder, sluta att slå på den och titta i stället på laboratorieåterställning.

https://www.youtube.com/watch?v=oJ1aQPFxTag

Försök inte att på något sätt montera den som nästa mål. Att montera en skadad HFS-volym kan utlösa skrivningar, journaluppspelning, Spotlight-indexering eller slumpmässigt macOS-rensningsbeteende, och det är motsatsen till vad du vill om katalogen redan är skadad.

Jag håller med om de allmänna råden att först skapa en avbild om disken är instabil, men jag skulle vara striktare med det: om disken ger ifrån sig konstiga ljud, kopplar från, eller läser extremt långsamt, hoppa över den vanliga skanningen med återställningsapp helt tills vidare. Gör en sektor-för-sektor-klon eller avbild med ett verktyg avsett för dåliga diskar, och skanna sedan kopian. Återställningsprogram som Disk Drill är bra för en frisk disk med HFS-korruption eller raderade filer, men de behöver fortfarande läsa disken mycket. På en döende disk kan den extra läsningen vara det som till slut tar kål på den.

En liten detalj som folk glömmer med gamla externa Mac-diskar: kontrollera om problemet är kabinettet, inte disken. Ett dåligt USB-bryggkort eller en svag strömförsörjning kan få en HFS-disk att se korrupt ut när själva disken faktiskt är läsbar. Om det är en extern 3,5-tumsdisk, se till att nätadaptern är rätt. Om det är en löstagbar SATA-disk i ett hölje, kan test via ett annat kabinett eller en annan docka förändra allt. Gör dock inte detta om disken klickar eller håller på att fallera fysiskt.

Och om du använder Skivverktyg, använd det till en början bara för att titta på information. Om det visar korrekt diskstorlek är det ett ganska gott tecken. Om det visar fel storlek, noll byte, eller fortsätter att dyka upp och försvinna, är programvaruåterställning mindre sannolikt den säkra vägen. För filer som inte går att ersätta är det billigaste försöket inte alltid det billigaste utfallet.

Innan du skannar något, skriv ner exakt hur enheten visas i Skivverktyg: det fysiska diskens namn, rapporterad storlek, partitionskarta och om HFS-volymen är grå, saknas eller ber om ett lösenord. Den lilla ögonblicksbilden är viktig eftersom den visar om du har att göra med ett volymproblem, en förlorad partitionskarta eller en disk som macOS knappt ser.

En varning som jag inte ser nämnas så ofta: om enheten var krypterad med HFS+, förvänta dig inte att en vanlig återställning av råfiler ska rädda situationen om du inte kan låsa upp den. Med kryptering är det användbara återställningsmålet vanligtvis den intakta krypterade volym- eller containerstrukturen, inte slumpmässiga filsignaturer. Om lösenordsfrågan fortfarande visas är det användbart. Om partitionsposten är skadad men den krypterade volymdatan fortfarande finns där, blir en klon först ännu viktigare eftersom reparationsförsök kan göra den strukturen svårare att återställa.

Disk Drill kan vara ett rimligt skanningsverktyg när du har en stabil källa eller en avbild, men jag skulle inte börja klicka på reparationsalternativ bara för att ett verktyg erbjuder dem. Behandla varje app som skrivskyddad tills filerna har kopierats någon annanstans. Och använd en målenhet med gott om extra utrymme, eftersom återställda filer kan komma ut duplicerade, omdöpta eller sorterade i konstiga mappar om HFS-katalogen är skadad. Det irriterande är att en lyckad skanning fortfarande kan lämna dig med mycket manuellt sorteringsarbete, så återställ de viktigaste mapparna först i stället för att försöka återställa hela disken i en enda jättelik omgång.

En enhet som visar rätt storlek men har en HFS-volym som inte går att montera är ett helt annat fall än en enhet som visas som 4 GB, 0 byte eller försvinner när du rör kabeln. I det första fallet kan återställningsprogram ha en ganska god chans. I det andra fallet kan du kämpa med kabinettet, strömförsörjningen, styrenheten eller hårdvara som håller på att fallera innan HFS ens blir relevant.

Jag håller med om rådet att skapa en avbild först, men det finns en tråkig detalj som folk hoppar över: se till att målet för återställningen är Mac-vänligt. Om du återställer en massa gamla Mac-filer till ett slumpmässigt exFAT-USB-minne kan själva filinnehållet kopieras utan problem, men du kan stöta på irritationsmoment med paket, behörigheter, märkliga filnamn, gamla app-paket, alias och metadata. För foton, PDF-filer, filmer och Office-dokument är detta vanligtvis inget stort problem. För gamla Mac-projekt, app-mappar, musikbibliotek, Photos-/iPhoto-bibliotek eller något som beter sig som ett paket skulle jag hellre återställa till en enhet formaterad med APFS eller HFS+.

Disk Drill fungerar bra som skanningsverktyg om disken är stabil, men jag skulle behandla resultaten som en räddningshög, inte som en ren återställning. Att förhandsvisa en fil bevisar bara att just den filen kan läsas, inte att hela mappstrukturen är frisk. Om du ser både found folders och reconstructed-resultat, prova resultaten med mappstruktur först eftersom de är mer benägna att behålla namn och sökvägar. Rekonstruerade filer är användbara, men att sortera 10 000 filer namngivna efter typ och nummer är bedrövligt.

Min ordning skulle vara: sluta använda enheten, kontrollera om Skivverktyg ser korrekt fysisk storlek, skapa en klon eller avbild om det finns någon instabilitet, och skanna sedan klonen eller den fysiska disken endast om den beter sig normalt. Spara några viktiga filer först och öppna dem från målet innan du gör en stor återställningskörning. Utgå inte från att återställd betyder användbar.

Det lite hårda svaret är att HFS-återställning ofta handlar mindre om att hitta den perfekta appen och mer om att inte göra ett dåligt första drag. Om enheten låter normal och förblir ansluten är gör-det-själv-skanning rimlig. Om den klickar, återställer sig eller blir långsammare ju längre den körs, sluta försöka vara smart med programvara. Vid den punkten är det säkraste alternativet att göra mindre.